PeNcUrI BoUgAiNvILLeA~

ape itu bougainvilea???yeah…kalo x silap saya ia adalah bunga kertas..mak saya gemar bercucuk tanam terutamanya pokok2 bunga..masa zaman popularnye kaedah tot or kacuk, adela beberapa pokok bunga kertas yang telah berjaya mak kacukkan..bile dah lebih sepuluh tahun, mestila pokok2 bunga kertas ni semakin besar..kalo x dikawal,boleh lebih tinggi dari umah..

di rumah saya, ade beberapa pokok bunga kertas yang besar n memang sesuai untuk dijadikan pokok bonsai..dahulu, adela 2~3 kali orang berketurunan cina datang ke umah nak membeli pokok bunga kertas mak yg besar tu, tp mase tu mungkin mak sayang kat pokok tu..jadi mak x jual..sebulan yang lalu, seorang polis (kawan makcik sy) datang dengan tujuan yang sama..die sanggup membeli dengan harga rm150..jadi mak pun setuju..saya sempat bergurau ngan mak, mak sepatutnye jual dgn harga yg lebih tinggi, sbb bile pokok tu siap proses dijadikan bonsai, harganya lebih melambung2 tinggi..heh

seminggu lepas tu, sy tengok pokok tu dh tiade.mungkin sesi jual beli pokok tsebut tlah dijalankan..semalam adik sy ckap, pokok bunga mak kene curi..yeah..pokok bunga kertas yg jd idaman ramai tu..owh..sebenarnye polis tersebut telah dtg mengambil pokok itu tanpa membayar harga yang telah dijanjikan..yang paling teruk, polis itu membuat muka tak bsalah bila berjumpa dgn ayah saya mase tjumpa kat kedai mkn smlm..ayah saya salam n beberapa ketika kemudian, tbe2 encik polis itu ilang..

hmm..sy rase xsalah sy kate die pencuri bougainvillea..mngkin mak xksah sgt,tp kalo dah janji, kenela tunaikan kan…lagipun, rm150 dgn keuntungan yg die dpt nnt, kan jauh bezanya..mm jgnla jadi manusia jenis itu k..saya sgt geram sbb die menipu mak sy..huhu