Perkembangan Anak,Jangan Ambil Mudah~

Alhamdulillah, Fahri dah 18bulan sekarang. Cepat je kan masa berlalu…2~3minggu lepas, saya ada update kat FB. Fahri belum boleh bercakap. even a single word yang bermakna mcm ‘car’, ‘ayah’..kawan saya kate, sepatutnye on age 18mo, Fahri dah boleh buat ayat mcm ‘nak susu’..’nak makan..’..jadi, patut tak kalau saya risau??

Bila saya update kat FB, orang kata saya compare perkembangan Fahri dengan budak lain n underestimate Fahri. Salah ke saya sebagai Ibu ambil langkah berjaga2. Mengikut pakar, kadar perkembangan anak seharusnya sama tak kira lelaki atau perempuan. Kawan saya, seorang audiologi suggest utk buat hearing test, dan buat test utk perkembangan Fahri. Bila kita buat test, ia bukan bermaksud kita mengiyakan anak kita ada masalah. Kita cuma nak tahu tahap perkembangan anak kita. Kalau in track, Alhamdulillah…kalau tak, kita diagnose dan bantu secepat mungkin. Ye, saya ibu yang tak berapa muda lagi. Anak baru seorang, tiada pengalaman membesarkan anak. Tapi saya rasa, ‘risau’ itu adalah perkara yang wajar.

Hearing test dan speech therapy bukanlah kos yang murah. Jika dibuat di government hospital, pasti kene tunggu queue yang panjang dan lama (mungkin 2~3bulan). So, saya kene update dengan ejen insurans Fahri. Harap2 prudential cover for hearing test n speech therapy~

Harap2 semuanya ok…saya tau Fahri ok. N last week dia baru tau sebut 1 ayat yang bermakna..cak ba–> aaa’ aaaa…. hasil pergi vacation bersama sepupu2…since Dr kata nak buatkan referral letter, so as a parent, saya pon kene ambil tindakan sewajarnye~

One thought on “Perkembangan Anak,Jangan Ambil Mudah~

  1. Fairuz says:

    Oh hai Puan Pau! Apa khabar… Lama tak dengar cerita..hahaha…

Tinggalkan Jawapan

