~Packing the hospital Bag~

sebelom pregnant..saya cuma tau Pa&Ma magazine je utk rujukan bakal ibu bapa.then, sejak berbadan dua baru saya tau ada banyak magazine keibubapaan. one of my favorite,  Parenthood magazine. bagi saya, Parenthood magazine ni lebih informative dan lebih puas untuk baca. OK,saya bertuah sebab library saya melanggan untuk Pa&Ma and Parenthood. so, saya pinjam je la kan…jimat duit..hehe..

Untuk edisi kali ini, ada 1 topic ni memang sesuai untuk saya. Packing the hospital bag. So, yang ni saya share dr magazine Parenthood la ye;

  1. Pyjamas~ magazine ni suggest to bring our own pyjamas, so we don’t have to wear the hospital gown. ye ke boleh macam tu ek?? saya xtau la kan, sbb sy xde pengalaman. may be certain private hospital bg kita choice either nak pakai hospital gown or pyjamas. tapi, make sure it is an older pair of pyjamas. so that,xdela kisah sangat kalo kene bloodstained during the delivery.
  2. Toiletteries ~ Yang ni saya rasa memang penting. Toothbrush, toothpaste, shampoo, soap and shower slipper. and the, magazine ni suggest untuk bawa Lip Balm sbb our lips tend to get dry and cracked from the all heavy breathing and pushing. ok..Lip Balm akan dimasukkan dalam list jugak..heh
  3. Sock & Slippers~ yang ni pon penting supaya tak sejuk dan senang untuk kita berjalan2 di hospital=)
  4. Nursing Bra ~ saya xde lagi..dan masih fikir2 lagi perlu tak untuk beli nursing bra. mengikut pengalaman kawan saya, xde pon xpe..
  5. Underwear~ok…saya terfikir untuk cari disposable panties..so,kalo bleeding pon senang nk tukar..
  6. Sanitari napkins~ Ok,saya memang pernah nampak camne bentuk pad yang disediakan kat hospital mase kakak saya deliver my niece dlu. pad tu ade tali, kalo orang2 dulu kata kene ikat tali kat pinggang untuk pakai pad tu..mcm kelakar kan..so, magazine ni suggest untuk kite bawa sendiri our favorite brand pad. yang penting,make sure  it is highly absorbent napkins.
  7. Video Camera or Digital Camera~ saya xtau kalo kat Malaysia allow untuk kite record every special moment of our baby coming into the world. Tapi kalau ade, memang bagus kan..nway, why not we check with the hospital to see if they allow camcorder in the delivery room.mane tau boleh kan…especially in private hospital~
  8. Ipod/MP3 player~ menunggu prosess utk bukaan ‘jalan’ especially for first baby, ramai yang kata memang mengambil masa yang lama. so,MP3 kene bawa supaya xbosan=)
  9. Snacks~ during labour, kite mungkin tak diberi makan or minum. so, just prepare some snacks. at least, adelah sumthing to munch tengah2 malam kalau lapar..idea yang menarik kan untuk dimasukkan dalam list..hehe
  10. Going home outfit~ should be comfortable and loose.
  11. Baby Clothes~ saya kene masukkan stokin, blanket,baju n seluar dan topi baby dalam bag..hehe
  12. Handphone/computer~ supaya announcement boleh dibuat secepat mungkin selepas baby selamat dilahirkan..hehe
  13. Car seat~ for safety purpose…
Selain daripada hospital bag, bakal2 ibu perlu banyak membaca terutamanya tentang delivery process ni.. according to my office mate, mase kat australia dlu, bakal2 ibu memang ‘disekolahkan’ betol2. contohnya all the pregnant women must know what method they have during the delivery like epidural, ubat tahan sakit, hypnobirthing, Cesarean or method2 yang lain. every method ade kelebihan and side effect dia. so, bila Dr bagi pilihan, sekurang2nye kita ada idea tentang option tu. Setakat ni, saya nak try surf untuk Hypnobirthing (hope not too late at this stage..hehe) and breathing technique especially mase meneran..perlu kan utk kita tau??heh
whatever happen..my office mate said,  no need to worry and think a lot on how the delivery process. just go with the flow…stress akan jadikan kita lebih teruk n sakit.. but i think, it is natural feeling for the first experience and we don’t even know how and what to expect..just pray that everything will be fine..
my feeling right now…takut + nervous + excited + tak sabar nak jumpa baby… saya selalu berteka teki, baby tu akan ikut muka ayah dia..or ibu dia..just wait n see la kan..xde plan lagi nak buat scan 3D/4D..hehe..
Tinggalkan Jawapan

