eNtrY PendEk II: KiWi MaKaNaN PaLinG BaIk uTk IBu MeNgAnDuNg~

last week saya pergi ke klinik kesihatan untuk 2nd time check-up..alhamdulillah,semuanya OK..cume menunggu lama sangat yang membuat saya tak OK.dah la saya kelaparan, nasib baik potato salad yang saya buat menyelamatkan keadaan. kalau tidak, mungkin saya dah pengsan.huhu

sewaktu saya menjalani pemeriksaan, nurse kata, take a lot of vitamin C supaya segala zat besi dapat menyerap dengan baik kepada baby..so, saya cume terfikir, saya cume kena makan banyak buah la kan..sbb itu sajelah sumber vitamin C yang saya tau pada waktu tu..

and…after surf kat internet..Kiwi adalah sumber vitamin C yang paling baik berbanding Oren..pengambilan Vitamin C yang secukupnya juga boleh disamakan seperti mendapatkan polisi insuran untuk anak dalam kandungan. selain daripada khasiat Vitamin C, Kiwi juga mempunyai kandungan asid folik yang tinggi. bagi ibu2 yang merancang untuk hamil juga digalakkan untuk mengambil kiwi dan asid folik kerana kebanyakan kecatatan berlaku seawal 28 hari kehamilan, di mana pada waktu itu kita sendiri tak sedar tentang kehamilan tersebut. Buah kiwi juga dipercayai dapat mengurangkan masalah sembelit di mana sembelit juga merupakan masalah yang kerap berlaku kepada ibu mengandung. kajian menunjukkan bahawa memakan sebiji buah kiwi sebelum tidur akan meningkatkan kualiti tidur kerana ia dapat menstabilkan perasaan seseorang disebabkan oleh kandungan kalsium yang tinggi. dan akhir sekali, Pottasium yang terkandung dalam kiwi dapat membantu dalam mengurangkan tekanan darah tinggi. di mana ibu2 yang mengandung dan mempunyai masalah tekanan darah tinggi diklasifikasikan sebagai ‘high risk pregnancies’.

untuk penjelasan yang lebih baik dan jelas, sila lawati website Pa&Ma ini=) credit to Pa&Ma…hehe…

2 thoughts on “eNtrY PendEk II: KiWi MaKaNaN PaLinG BaIk uTk IBu MeNgAnDuNg~

  1. AzamHassan berkata:

    tapi buah kiwi juga banyak grednya..yang terbaik adalah yang dalam paket 6 bijik tu..lain2 macam tak sedap la pulak..

  2. pnF~ berkata:

    bg sy…..sume buah kiwi sedap di makan….heh

Tinggalkan Jawapan

