trimester pertama…

dalam istilah kehamilan, tempoh kehamilan dibahagikan kepada 3, or called as trimester. sekarang, saya masih lagi dalam trimester pertama(0 hingga 12 minggu)…dalam trimester pertama ni, memang segala2nya masih tidak stabil. sesetengah orang tak mengalami morning sickness langsung, sesetengah lagi memang mengalami morning sickness yang teruk.

dalam trimester pertama saya…letih dan penat memang tak dapat lari, termasuk la pening2 kepala. hanya Allah sahaja yang tau kadang2 betapa tak laratnya dan mahu saja berehat dan tidur. Alhamdulillah, setakat ni Allah beri kekuatan untuk saya harungi kerja2 harian saya walaupon kadang2 saya terpakse lari ke surau untuk berehat..heh..

dalam trimester pertama ini juga, risiko keguguran masih lagi tinggi. adalah sangat dinasihatkan di awal kehamilan supaya lebih berhati2. elakkan mengangkat barang berat, elakkan makan nenas,air tebu n air berkarbonat(advise dr doktor) dan banyakkan berehat. jika rase selesema dan demam, silalah bertahan dan lebihkan rehat kerana pada peringkat ini otak bayi sedang berkembang. dan sebarang ubat-ubatan boleh memberi kesan kepada baby. Minum susu mulai sekarang, dan ambillah asid folic n multivitamin.

semalam saya baru saya buat ultrasound. rupe2nye baby saya baru 16.3mm. masih kecil lagi tapi saya dah boleh tengok degupan jantung baby.alhamdulillah, kandungan normal. sekarang ni,saya belum decide samada nak buat check-up susulan di klinik2 kerajaan or klinik swasta..huhu..saya harap, next week saya dah boleh start buka buku pemeriksaan kehamilan.so, kene decide cepat~

semoga baby sihat…n ibu mengandung pon sihat. tq untuk encik suami yang banyak membantu ketika saya di dalam sikap bermalas2an..hehe..luv u~

Tinggalkan Jawapan

