MeRDeKa…MeRdEkA…MeRdEkA….n Puase=)

hari ini dah 28 ogos..31 Ogos tu,xla lame lagi,tinggal beberapa hari saja..saya xtau la,wabak H1N1 or disebabkan tarikh kemerdekaan itu sendiri yg jatuh pada bulan Ramadhan,semuanya menjadi seperti tiada apa2..tiada per’arakan seperti selalu,ya..saya faham..bulan puasa,penat plak nak berarak..wabak H1N1,ok..yg itu pun sy faham sangat…

tapi yg peliknye,saya rasakan rakyat Malaysia sendiri sudah kurang jiwa patriotik..kalau dulu,menjelang sahaja bulan Ogos,orang sibuk untuk memasang bendera di premis2, di kenderaan masing2, depan umah, asrama n bilik hostel,kolej2 kediaman..lagu2 kebangsaan terutamanya dari Allahyarham Sudirman jugak,selalu diputarkan di radio mahupun television..selalu jugak sy menunggu gambar2 dalam akhbar yg menunjukkan betapa patriotiknya mereka dengan mngibarkan jalur gemilang..saya xtau la kalo saya seorang yg xpeka hal ini,tapi saya rase itu boleh juga dikatakan sebagai penyakit yg agak menakutkan..atau mungkin perkataan 1 Malaysia itu sendiri sudah cukup utk menggantikan bendera2 n lagu2 patriotik..mungkin jugak sbb banyak sangat masalah yg timbul sampai sume org pun lupe nak ambil berat dengan kemerdekaan itu..yg pasti,sume orang akan ingat tarikh cuti tu..

Saya??saya memang xpernah letak bendera kat umah mahupun kereta…erk..teruknye..jgn tiru sy k..huhu..tapi saya sangat suke melihat bendera2 malaysia n negeri2 seluruh malaysia berkibar..kalo dlu mase kat sekolah/matrik/universiti…sebukla nak buat bendera paling besar,paling panjang,hias kelas n bilik dengan cara yg paling patriotik…sekarang,saya xnampak pun perkara2 itu kalo saya jalan2 di mana2..Dokumentari2 n cerita2 merdeka,seakan2 tiada dihebahkan di radio n TV..iklan2 merdeka,macam hilang plak~xkan la dalam Malaysia ni,Allahyarham Yasmin Ahmad sahaja yg pandai buat iklan kan???

saya malu jugak,kalo ada warga asing datang utk melihat upacara sambutan kemerdekaan kita,xkesahla sekecil mane sekalipun…tapi rakyatnya sendiri lebih meriah dengan shopping raya..erk..saya rase kali ini,media2 mahupun pemimpin2 negara xdapat nak sampaikan semangat kemerdekaan itu kepada rakyatnye walaupun sebenarnye itu tanggungjawab individu itu sendiri..

Ramadhan kali ini,mcm sy katekan dlu..agak sepi kecuali bagi org yg betul2 menantikan ketibaan ramadhan itu sendiri…saya lebih suke untuk memfokuskan tentang rancangan2 TV..kalo tahun2 yang lalu,ada Diari Ramadhan Rafik..ada Seputeh Qaseh Ramadhan…tahun ini??hanya Jejak Rasul sahaja yg masih kekal n rancangan2 memasak kuih raya n jalan2 di bazar ramadhan…dah tiade cerita lainkah selain cerita indonesia sementara menanti ketibaan berbuka puasa..atau sebenarnya,inilah dikatakan kesan dr kegawatan ekonomi..owh…banyaknya saya membebel…mungkin sbb sy mmg suke tengok tv…hehe

nway,selamat berpuasa..tahniah kerana sudah berpuase selama seminggu..Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan juga…sayang kepada negara sendiri dituntut oleh Islam=)

9 thoughts on “MeRDeKa…MeRdEkA…MeRdEkA….n Puase=)

  1. zuriaf berkata:

    cik pau…sumer student U bz dengan PSM (macam saya)..sebab tu hari kemerdekaan tu dianggap rahmat sebab dapat bercuti tanpa ada program yang menyesakkan kotak pemikiran..haha

  2. buzzybug berkata:

    pasang bendera pastu kena curik. itu sebab orang dah malas nak pasang dah. 😛

    anyway, selamat merdeka kan diri dari apa jua lah. 😛

  3. mucs berkata:

    orang tak pasang lagu arwah sudirman sebab orang pasang lagu raya. iklan petronas untuk merdeka tahun ni guna semula iklan lama. jejak rasul tahun ni best tapi sayangnya selalu tak sempat tengok.

  4. fndrocka berkata:

    aikk..pelik..sedgkan kamu xpernah letak bendera kat umah mahupun kereta…then nak kompelin pasal semgt patriotik org lain dlm byk2 perenggan..tak pelik ke..hoho..entri ni best..tujukan utk kamu sendiri.

    maybe sebabnya adalah sekrg sedg dlm bulan ramadhn n berhati2 dgn wbak H1N1..jadi fokus utk sambut merdeka dah lari…tp aku tak rasa smangt patrotik byk berubah walaupun tanp[a perayaan pesta2

  5. cikf=) berkata:

    en.apai :yeah…selamat berPSM~

    kak BB :selamat merdeka jugak~=)

    mucs :tu la…sy pun dh rase begitu jugak la…

    fndrocka :sbb sy sedar diri la sy bkata dgn jujur yg sy xpernah pun pasang bendera..huhu…tp sy rase peranan media jugak penting utk menyemarakkan semangat kemerdekaan,sbb itu yg paling dekat dgn sume org…psst…sy menunggu2 jugak decoration kereta mcm bunga flip flap solar tu berwajah bendera…cantek n xkan kene curi=)

  6. zool berkata:

    Merdeka.. Merdeka.. Tahun ni tak letak bendera kat keta. sebab keta baru 3 bulan tak sanggup woo..

  7. Precious berkata:

    Sama juga ngan sambutan kat sekolah. Kurang meriah. Sebabnya kebetulan kena di bulan Ramadhan.

  8. z@ck berkata:

    rasanya start thun ni aku rasa kurangnya semangat patriotik dlm diri aku..maybe sebab clash ngn ramadhan..and orang pun xda la gembar gembur sgt psal nak merdeka..tup tup..dah 31 ogos..selalu aku akan tnggu bunga api untuk countdown..tp tahun ni aku dah tewas di medan katil akibat kenyang buka posa..huhuhuhu..

    anyway..selamat hari merdeka dan menyambut ramadhan al mubarak..
    =)

  9. intifaday2k berkata:

    salam merdeka… tapi tak rasa sangat la merdeka kali… geram gak bab minyak naik lagi

Tinggalkan Jawapan

