sEmUaNya TeLaH TeRtULiS~

jumaat lepas, buat pertama kalinye sy mengalami kesesakan lalu lintas di MRR2..haha..padan muka saya, sbb sebelum ni sy kata, saye xpernah terkena kesesakan lalu lintas di situ.. oleh kerana hari semakin lewat, saya pun singgah sebentar di sebuah masjid.. n saya terdengar la sedikit intipati tazkirah or kuliah yg sedang disampaikan..ada 4 perkara yang telah ditentukan Allah sebelum kite lahir lg..tapi sy cume dpt tangkap 3 perkara; rezeki, ajal n jodoh..disebutkan lg apa yg sy igt, iman itu tidak ditentukan..maka, itu atas kita sendiri..owh, tolong betulkan kalo saya tersilap..

malam semalam, tibe2 saye teringatkan kawan lama saya. tibe2 die terlintas dlm fikiran sy..oleh kerana agak penat membaca, saya tertido, namun dikejutkan oleh satu panggilan..ayah kawan lame saye tu baru meninggal pukul 10 mlm td.saya terkesima sebentar..saya pernah bjumpa ayahnye skali, ketika satu lawatan n kami singgah ke rumahnya..n saya dapat tau, datuknye juga baru meninggal kira2 3 bulan yg lepas..cikgu sy kate, antara tanda2 kematian adalah apabila ada antara orang2 yg terdekat meninggal..yeah, saya percaya perkara ini. sbb ia mmg berlaku disekeliling sy..Al-Fatihah untuk Allahyarham Haji Johari, bg sape yg mengenali, arwah ayahanda kepada nasrul hadi johari..seorang ketua n teman yang baik~

Jodoh itu juga telah ditentukan..hujung bulan ini, adik angkat saya akan melangsungkan perkahwinannye..mm ade jeles sket, tp xpela..diorg kawan pun dh lame..dr sekolah rendah..owh..laame btul diorg bercinta..putus, ade org lain, tp akhirnye kahwen jgak..yeah, jodoh memang telah ditentukan~

malam td jgak, ketua umum sekolah saya msg, nak alamat kawan2..yeah, beliau juga bakal menamatkan zaman bujangnye..mungkin, akan ada ramai lagi kawan2 sy yg akan berkahwin. ini bermakna, saya harus kumpul duit untuk hadiah mereka…gembira melihat mereka semua bahagia…

kita perlu belajar untuk tidak bersedih apabila kehilangan..kita perlu belajar untuk melepaskan apabila tidak dapat..kita tak perlu kenal putus asa, sbb Allah bg kita kudrat utk terus berusaha..bila kita belajar untuk redha, insyaAllah hati kita lebih tenang~entry ini agak berunsurkan ilmiah, mungkin sedikit sebanyak terkesan dr membaca blog2 bkaitan syuhada’ baru2 ini~

Advertisements

15 thoughts on “sEmUaNya TeLaH TeRtULiS~

  1. en_me berkata:

    sodeyynyerrr.. kannns

  2. cikf=) berkata:

    ye en.me…wpun jauh,tetap terase kan~

  3. fiza berkata:

    al-fatihah buat arwah ayahanda kawan cikf=) and about jodoh… urm… semua tu dh tertulis… manusia ini hanya membuat rancangan tp Dia lebey tahu apa pengakhirannya…

  4. hairieusoff berkata:

    sy dikurniakan rezeki untuk sampai ke Jepun setelah 20 tahun mencuba. Isteri saya yang tidak terlintas di fikirannya ke Jepun, mendapat rezeki seawal usia 20an..

    Moyang sy meninggal dunia pada umur 92 tahun. Abang saya meninggal pada umur dia dilahirkan.

    —- semuanya tertulis..kannnn

  5. cikf=) berkata:

    fiza : yup…tapi ada jgak cenderung utk ikut saje flow kehidupan mereka tanpa sbrg perancangan~

    HE :yeah…semuanye telah tertulis kan~

  6. muhammadridwanto berkata:

    semua telah tertulis. banyakkan doa untuk minta apa yang kita mahu. Doa tak pernah di tolak.

  7. lydiarayyan berkata:

    takziah….

    tahniah….

  8. cikf=) berkata:

    en.wanto :yup….insyaAllah…

    kak lydia :huhu..thanx 4 ur concern~

  9. callister berkata:

    huhu~~
    betul sume dah tertulis..
    tapi nak menerima bukan senang..
    dugaan~~

  10. aTiQah berkata:

    Owh. Alfatihah untuk allahyarham.

    Cerita kawen-kawen ni, akak bila lagi? Hehe.

  11. cikf=) berkata:

    haha…insyaAllah…kalo ade rezeki n tepat pada masenye, sampai la tu~hehe

  12. eclipse berkata:

    ramainya kawin XD

  13. buzzybug berkata:

    ye… sumanya susah tertulis~ takziah utk kawan tu…

  14. zuriaf berkata:

    macam saya cakap dulu…saya tunggu awak kawen je…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s