ShOpPiNg RaYe~

mungkin sepanjang puase ini, entry2 sy akan berkisar tentang puase..raye…hehe..xpela, sebulan je…mm hari ini, saye sempat menemankan ibu sy utk shopping raye..sblm ni, mmg bkn sy la org yg di ajak shopping mmandangkan sy slalu balik apabile raye akan menjelang bbrp hari lagi..

waahhh…ramai sungguh semut di sogo wpun mereka harus membeli kad sogo sbg pass masuk pada hari ini termasuk sy..disebabkan bagai semut berjalan, ibu sy ckap die xnak beli ape2..tp sy pujuk lagi, kalo x, tak bergune la kad yg sy beli tu kan..huhu..akhirnye, kami ke bahagian cadar n household, tempat yg agak kurang situasi mcm semut td..hihi

apekah bnd yg saye beli??err… x banyak..sbb mmg utk menemankan ibu sy..ok, sy beli sepasang baju yg akan sy jahit secepat mungkin..(hihi…saye tau menjahit tau=))..stokin..sehelai tudung…buku yg dijual oleh seorg pemuda yg tbe2 mdekati sy n glove utk mengelakkan tgn sy mjadi gelap sms memandu..hehe

ok…sy teringin nak mengulas isu racist yg agak hangat diperkatekan..mungkin sy masih terlalu muda, tp inikan pandangan sy..dah 51 tahun Malaysia merdeka, mmg kite patut tahu sejarah negara kita.. Tapi kite harus ingat, yang menjadikan Malaysia aman, maju, dikenali..semuanya adalah hasil komposisi kaum yg ada sekarang ( melayu, india, cina..)..kalo tidak, mungkin kite masih lagi negara yg mundur..mungkin kuala lumpur masih lagi hutan tebal…pendatang???saye juga pendatang…sy adalah waris2 dr jawa..sy pasti ada ramai lagi..bugis, palembang dll..siape masyarakat peribumi m’sia??saye rase Q boleh jawab..hehe..melayu:sedarlah…sampai bile kite akan ambil kesempatan dgn keistimewaan yg ada..buktikan, melayu mmg layak dgn keistimewaan yg ada..india n cina : bersyukurlah…anda masih punye tempat, bahasa n adat di sini…biarlah lipatan sejarah yg ada diingat untuk membuat kite bersyukur wujudnye Malaysia kini, bukan untuk dijadikan senjata, tp sebagai peringatan..

wpun sy bukan waris peribumi sebenar  negara ini, tapi saya  sayang malaysia, sbb sy dilahirkan di sini…saye rase kamu juga ada perasaan yg sama..

owh…di manekah tema hari kebangsaan kite???

Advertisements

15 thoughts on “ShOpPiNg RaYe~

  1. eclipse berkata:

    wakaka, baru puasa k 6 cik f oi ;3 weee~ politik, x minat

  2. ImamKhalid berkata:

    Sempat tak jahit baju neh? Orang lain dah lama siap hehehe. Aku tak beli pun, pakai yang dah ada. Maklumlah skat2 dah tua neh malas lak nak pk2 hal baju raya…

    Isu perkauman tu bagi aku saja jer dijadikan isu. Banyak pihak yang terlibat memanaskan suasana. Tapi persoalan yang jelas timbul, kenapa time ahli BN buat hal, ada pulak peluang untuk membela diri di kaca TV dan di dada akhbar.

    Tapi kalau ahli BA yang diisukan, semua proses pembelaan dari pihak yang dituduh ditutup rapat dan kemas oleh media. Nampak sangat berat sebelah. Akhbar Utusan yang paling melampau stakat ni hehehe… Oops lelebih pulak…

  3. cikf=) berkata:

    eclipse : hehe…ade org 2 bulan sblm raye dh shopping utk raye pun..hehe…erk..ni bukan pasal politik…ini pasal negara m’sia…huhu

    ImamKhalid :hehe…insyaAllah…sepasang je pun…tu la..bnd2 sensitif mcm ni, xpayah la nak panas2kan…ckupla yg ade skang…

  4. en_me berkata:

    ammvoiii rajinnyerr nak jahit baju sendirik ..

  5. shinja berkata:

    Malaysia tanah tumpahnya darahku..Manakan sama dgn negara lain.Malaysia memang unik, pelbagai kaum & etnik.Hebat kn? Kita bakal mewarisi tanah Melayu ini, seharusnya mengisi sebanyak mungkin ilmu & kemahiran serta pengalamn bagi mengekalkan & meningkatkan ‘hebatnya Malaysia’ ini..

  6. ahmadyusrie berkata:

    uhuhu…masih awal mo bicara pasal raye la…
    polotics is not my thing…tapi amik tau la sket2…
    eerrr…merdeka da lepas ke???…x prasan la pulak…:)

  7. mr ah fa berkata:

    saya sangat setuju dgn cikF…Kenapa hal ni yang orang bangkitkan semula ye? Sbar ajelah.

    Pada saya, hidup ni mudah aje. Kerja rajin-rajin, jangan fikir hal lain. Nanti gaduh aje, biarlah politician yang fikirkan hal-hal politik ni, diorang kan dah dibayar gaji?

    Selamat berpuasa cikF, kami rindu bazar ramadhan, cikF kirim murtabak ke sini ya? :mrgreen:

  8. fadh berkata:

    awal gile shopping raya cik adik oit.

  9. qdetactive berkata:

    memandangkan cikf mintak saya jelaskan jadi dengan tidak mahu menghampakan beliau maka kiranya saya mengatur madah yang amat ringkas dan carca merba ini:

    kalau nak dikatakan orang yang paling layak menuntut keadilan adalah orang-orang asli tu yang memang dah duduk kat tanah ni lame dulu. tetapi sekarang ini timbul pula persoalan yang ditimbulkan oleh bukan melayu yang mana orang melayu itu sendiri sebenarnya juga pendatang seperti mereka. malah mereka lebih awal datang ke tanah melayu dari kaum lain seperti jawa, bugis, dan seantero dengannya. jawapannya mudah jer…jika dilihat penghijrahan kaum cina dan india datangnya dari tempat asal mereka yang mana berada utara dan barat asia. kalau nak ikut teori penghijrahan. kaum yang berhijrah akan turun ke bawah bukannya naik ke atas. dalam kes ini jika dilihat tanah melayu, indonesia, brunai, singapura, madagascar, hinggalah ke kepulauan polinesia semuanya berada di bawah satu kepulauan benua yang lebih dikenali sebagai kepulauan melayu(malays archypelago)dan mereka juga adalah kaum melayu dan bertutur bahasa melayu(ingat bahasa melayu serumpun ada banyak cabangnya). jadi takkan berpindah dari satu tempat kesatu tempat yang masih lagi dalam satu benua yang sama dikatakan pendatang asing? macam pindah dari Bombay ke Dubai boleh jadi pendatang ke? jadi walaupun kini kepulauan benua ini telah terpecah pemerintahan dan sistem politiknya tetapi masih lagi dianggap sebagai saudara sebenua dan serumpun iaitu keluarga kepulauan melayu(nusantara)

    noktah

  10. Adry berkata:

    waa.. pandai jahit baju sendiri ek… bagus bagus…

    Adry @ http://www.adrysabry.com/

  11. hiten mitsurugi berkata:

    Islam tidak mengajar untuk bersikap asabiyah.. Islam meraikan semua bangsa dan status..

    selamat hari raya!!, maaf zahir dan batin.. hehe

  12. Mohd Azlan berkata:

    jan2 awalnye shoping..nnti raye jgn lupe dtg umah aku..hahaa

  13. secret admirer berkata:

    politik malaysia ntah apa2. melayu bersatulah.

  14. !x0r@ berkata:

    wah,panjang lebarnya Q terang.. 🙂

    aaa.. dah shopping raya?? 😯 aahaha.. laju btol! bagus2.. wah, pandai jahit baju ke? kagumnyaaaa.. hehe

  15. cikf=) berkata:

    en_me : hehe…sepasang je pun en_me..

    shinja :yeah…di mana bumi dipijak..di situ langit dijunjung=)

    yusrie :hehe…awak kat planet mane skang???

    Mr Ah Fa :kat paya jaras ade satu murtabak yg hebat Mr Ah Fa…=)

    fadh :hehe…mestila…ramai org…huhu

    Q :waahhh…tq2 kerana menghilangkan kekusutan sy…

    adry :hehe..terime kaseh..

    hiten : yeah…betul2…sy setuju sgt2..

    lan : aku nak g beraye umah yg bleh bg aku duit raye…hahaha

    SA : err..teruk2 pun negara kite jgak…

    iXora :meh amik kelas mjahit ngan sy…hehe

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s