PuASe ZaMaN2 RiBeNa~

Sebut je pasal puase, automatik tibe2 mengidam banyak jenis makanan..tibe2 nak makan laksa johor la, cream puff la, nasi kerabu la, kuih itula..inila…bile sampai bazaar ramadhan, semua jenis kuih muih, lauk pauk jadi idaman hati..hehe..itu dlu mase kecik2 la..kalo air tu, kalo bukan 2 jenis, bukan puase la kot..hehe..kalo kuih muih n lauk x cukup satu meja, macam pelik je..hehe..bile dh besar ni, makan pun tanggung sendiri, baru la nak beli pun fikir 2~3 kali..erk..tp tu pun kadang2 terlepas jgak..hehe

dlu kecik2, nakal je..maklum la..mak ayah keje..kalo tbe2 rase dh x tahan sgt, buka peti sejuk,sambar je ape yg ade..tp bile dh meningkat besar, sendiri mau igt la..hehe..definisi puase utk setiap org n peringkat umur pada pendapat sy ade lain sket..kalo budak2 baru nak blajar,msti puase setengah hari..puase jgak namenye tu…kalo untuk perempuan, puase penuh maksudnye bile dah sempurna membayar segala utang piutang puase..sape kate perempuan puase xpenuh??penuh tau=) tapi kalo dh besar2 ni, xde alasan kukuh mcm keje buruh kasar ke, xde sakit…mmg nak kene sekeh la org tu…

teringat dlu mase kecik2, kalo lepas asar tu…kerje utama sy adalah tengok jam..rase mcm lambat je jarum jam tu bergerak..huhu..macam lame je mase tu berjalan..saye x suke puase waktu cuti..laame sgt nak tunggu..huhu..pastu, waktu kecik2, zaman suke gaduh2 lagi ngan abg n adik..abah kate, orang puase xbleh nangis..nnt batal puase..hehe..mcm kelakar je kalo nak igt2..

bile dah besar ni…banyak benda kene fikir,dah x trase sgt mase tu berlalu..tbe2 dah raye..tanggungjawab pun dh banyak..tapi yg penting, sy masih boleh dpt duit raye..sbb sy student..hehe..cume kelainan pada puase kali ini, saye dapat berbuka di rumah slalu..kalo sebelum2 ni, asyik berpuase di perantauan.dapat plak puase ujung2 sem..duit pun makin kering..so, terpaksela masak sendiri..kalo dapat masak nasi goreng tu, dh cukup bertuah=)

okla..sblum end entry ni..saye teringat kate2 ustaz sy mase kat sekolah dlu..bulan puase ade 3 bahagian..10 ramadhan yg pertama adalah rahmat, dan pertengahannye keampunan, dan yang terakhir adalah bebas dr api neraka..

slamat berpuase…=)

Advertisements

18 thoughts on “PuASe ZaMaN2 RiBeNa~

  1. zool berkata:

    Selamat berpuasa dan semoga Ramadhan kali ini membawa keberkatan..

  2. !x0r@ berkata:

    saya teringat zaman dulu2.. saya start puasa penuh masa darjah 3. darjah 2 tu saya puasa tp saya curi2 minum air. hahahah. sbbnya, saya dahaga sgt2. hahahha. kelakar plak bila teringat blk.

    oh,saya pn masih dpt duit raya lg! huhuhu.. best2!! 😀

    p/s-harap2 thn ni masih dpt lg la.. huu..

  3. mr ah fa berkata:

    selamat berpuasa cikF itu dari mr ah fa sekeluarga di sini 😀

  4. qdetactive berkata:

    hahaha. teringat lagi dulu kalau boleh kalau berbuka nak penuh satu meja lauk-pauknya, tapi sekarang ni rasenye dapat berbuka nasik bungkus pun dah ok dah.

  5. ahmadyusrie berkata:

    tetibe teringat…mse kecik dlu slalu curi buah ceri yg emak simpan dlm peti sejuk…
    Pastu time my mum nak buat kuih, buah ceri tinggal sket je….dier tgk saye smacam je…
    cam tetau je i’m the guilty party…ahaha
    it’s good to reminisce sometimes…bleh wat kite tergelak sensorg…

  6. cikf=) berkata:

    zool :yeah…utk awak jgak=)

    iXora :hehe…tu la..dlu kecik2, mcm kelakar je..hehe
    nnt share sket duit raye ngan sy tau..heh

    Mr Ah Fa :slamat berpuase jgak Mr Ah Fa…

    Q :hehe..itula nasib org puase diperantau………

    Yusrie : mesti kurang berseri je kuih muih raye mak awak..hehe

  7. soulmate berkata:

    Salam Ramadhan Al-Mubarak

  8. !x0r@ berkata:

    ape?? kongsi duit raye?? owh, tidaaaaak! ahahahhahaha

    p/s-mcm takkan dpt duit raye je thn ni.. sy rasa la.. huu..

  9. cikf=) berkata:

    soulmate :hehe…slamat berpuase di perantauan=)

    Ixora :haha…tbe2 trus xdapat duit raye ek..

  10. shinja berkata:

    Salam Ramdhan, Ramadhan Karem..
    sebut je pasal bulan Ramadhan, sudah tentu kita perlu tahan segala jenis benda yang boleh membatalkan puasa, contohnya…korang pikir la sendiri.ha3..
    Byk benda yg kita lalui sepanjang hidup ni selama mana kita bergelar ‘pemuasa’ (eh ada ke istilah ni?harap Bahasa&Pustaka tak gam saya ek?ha3…) dr kecil mula nk b’tatih2 puasa sampai la sekarang ni meningkat dewasa, bt kn kita berfikir, memang byk pengalamn kn bila Ramadhan menjelang.hi3..bt kn kita senyum sorg2. Sekarang saya di negara org, nk bersahur, nk berbuka..semuanya cukup2 berbeza dengan keadaan dulu.
    Hmm rasanya, saya pun nak tulis entry psl ni la jgk.Beza dulu puasa zaman rebina dgn zaman ceri.ha3..

  11. en_me berkata:

    selamat berpuasa wat cik f yg ittewww..

  12. aTiQah berkata:

    Masa kecik2 dulu, waktu awal puasa masih belum terasa letih dia. Tapi bila dah nak dekat raya, nak bangun pun tak larat. Terlentang je kat ruang tamu tunggu waktu buka. Ha ha ha.

  13. zuriaf berkata:

    nak duit raya bosh… 😀

  14. Mohd Azlan berkata:

    patut la ko kurus jan..dr kecik x ckp mkn upenye heheh..

  15. t.a.t.a berkata:

    selamat berpuasa dik non. jangan puasa yang yok ye? heheheh

  16. cikf=) berkata:

    shinja :hehe…1st time sy dengar zaman2 ceri…hehe

    en_me : yeah…en_me juge…

    aTiqah :hehe…slalu org dh nak raye lagi bsemangat…maklum la…dh nak raye la katekan…hehe

    zuriaf :maaf….saye x keje lagi k~

    alan :huhuhu…dlu aku berisi la…kat utm je makin kurus…ntah sape la yg buli aku..huhu

    t.a.t.a :hehe…xmen la puase2 yang yok ni…alang2,jgn puase trus..heh

  17. eclipse berkata:

    teringat iklan yg mcd tu, haha sampai dok dalam peti ice agy ;3 haha

  18. buzzybug berkata:

    puasa zaman kanak2 memang sangat best… 😉
    puasa ngan family lagi best. nak tunggu buka posa, berkumpul reramai depan makanan… bestnya…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s