MUHAMMAD AL MUNKADER…

Mempelajari Protel bukannya mudah, dan membuatkan saya suke merepek dan menyanyi. Weekend yang lalu, saya n kengkwn lebih kurang sama saja,merepek dan cube mhilangkan rasa kurang seronok~ Arini jumpe kak ros, sponsor baju ajk konvo,n saye mintak macm2 kat die termasuk hamper. N sebelum balik tadi, saya Nampak bunga yang banyak dalam kereta die, n dengan xmalunye saya mintak ros putih..sbb saya memang suke sangat kaler putih. Tapi die bagi kaler pink..haha..saye xpernah dapat rose pink..n saya dah lame xdapat bunge..hihi…bestnye dapat bunge~
Selalunye saya jarang dengar radio, lately sy slalu dengar semenjak saya dh jumpe headset hp saye. So, dapatla pagi2 dengar celoteh Fara Fauzana n FBI tu sementara m’iron baju.n saya dah lama tak dengar siaran radio IKIM, hari ini tibe2 saya tercari2 siaran radio itu. Tibe2 teingat nak dengar tazkirah maghrib yang ada.
I would like 2 share sumthing ‘bout ape yg saye dengar arini. Lagipun, dah lama saye tidak menulis sesuatu yang bermakna, asyik merepek je~

Muhammad Al Munkader…
Beliau seorang ahli perniagaan yang hidup sekitar kurun ke dua hijrah kalau saya tak silap (maklum la…dengar sambil mengelamun..hrp xsilap). Beliau merupakan seorang yang soleh dan menjadikan orang lain akan mengingati Allah. Suatu hari, pekerja beliau telah menjualkan sehelai baju yang sepatutnya berharga 10 dirham dengan harga 20 dirham. Dengan rasa jujurnya, beliau telah mencari pembeli tesebut untuk memulangkan kembali 10 dirham kerana beliau sangat kuatir menganiaya orang dalam bentuk perniagaannya.
Setelah berjumpa dengan pembeli baju tersebut, beliau pun menceritakan keadaan sebenar dan pembeli tersebut memhalalkan 10 dirham yang terlebih tu. Tetapi, oleh kerana Muhammad al Munkader ni seorang yang jujur orangnye, beliau kata kalo pembeli tersebut tak mahu mengambil 10 dirham tersebut, pembeli tersebut terpaksa memulangkan baju itu dan tiada transaksi antara mereka. Yeah…begitulah kisah seorang peniaga yang jujur…
Moralnye : jadilah insan yang jujur ,tak m’aniaya dan pandai berniaga~
Diharap jika saya tersilap mana2 fakta, sila betulkan ek…

Advertisements

6 thoughts on “MUHAMMAD AL MUNKADER…

  1. hairieusoff berkata:

    rasanya zaman sekarang ni ada tak org meniaga macam itu… mungkin ada tapi sukar di temui

  2. ixora berkata:

    aah. susah nk cari peniaga mcm tu zmn skrg ni. kalau ada pn, mgkn bila pembeli halalkan, peniaga akan rasa bersyukur sgt. kalau saya pn gembira bila ada pembeli yg baik hati sbb tak berkira.. er, mcm berbelit lak ayat saya ni. harap faham la. huhu

  3. zuriaf berkata:

    errr.sempat gak citer tentang kerajinan mencari hamper tu ye…hahaha…

  4. AzamHassan berkata:

    dasat..sgt dasat…

  5. Mr Ah Fa berkata:

    Oh, terima kasih, bagus cerita pasal Muhammad Al Munkader tu… Dah lama x baca tazkirah.

    Makaseh CikF 😀

  6. cikf=) berkata:

    HE : err..tu la..skrg ni mmg susah~

    iXora :xpe2..sy sentiasa memahami..

    zuriaf :err…saye mmg rajin hingga di saat2 akhir~

    azam :hehe…=)

    Mr Ah Fa :same2~

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s