cEmBuRu $eORaNg PEreMpUaN…

baru2 ini sy telah membaca 1novel bertajuk ‘CeMBuRu sEoRanG pErEmpUaN’,karangan siti hazneza abdul hamid..sebuah novel yg agak lame,cetakan pertama 2003..

novel ini mengisahkan seorang llaki yg mngahwini perempuan yg dicintai, n atas2 sbb tertentu telah mngahwini kawan baiknye utk mdapatkan anak..

sebuah crite nak mnarik,agak cepat dan tidak terlalu meleret..perkataan2 yg digunakan amat mnarik hati sy..sedikit sebanyak,sy mngakui kebenaran dlm tulisn ini..penulis jga sempat mnyelitkan unsur2 keagamaan dlm novelnye…

antara2 bait2 ayat yg mnarik hati sy;

‘kahwinilah dengan orang yg kau suka berbual dengannya kerana bila kau sudah tua,tiade yg lbih bmakna mlainkan perbualan pasanganmu..’

sy juge tersedar,begitu besar perbezaan antara sayang dan cinta;

cinta~cinta bersifat sementara krn slalunye dtg dr nafsu..dr mata turun ke hati.cinta sgt rapuh maka kite tpakse menjagenye dgn penuh berhati2 spy tidak berkecai.maka,segala permasalahan n pendapat tidak dapat diluahkan kerana perlu mjage hati insan tercinta spy die tidak susah hati n sedih..

sayang~kasih syg lahir dr hati n dr situ kite akn mcari keistimewaan seseorg utk mngukuhkan knp kite perlu mnyayangi.kasih syg ade ktahanan thadap rintangan n cabaran dan sifatnye berkekalan jika didizankan Allah.maka,segala kegembiraan,kesedihan n perkongsian pendapat dapat berlaku antara keduanye..

begitulah definasi cinta n sayang yg sy ceduk dr novel tersebut..

cemburu~seharusnye dikawal dgn iman..jika dikawal dgn emosi,maka ia bisa mmakan diri~pesanan utk sy yg jgak..huhu

p/s:akhirnye buku ini mbuatkan sy sedar yg sy tak mampu utk hidup bermadu sbb sy cemburu wpun sy blum bkahwin lg..huhu..so,sy btul2 respect kat insan2 yg sanggup bermadu..semoga sentiasa dirahmati Allah..

19 thoughts on “cEmBuRu $eORaNg PEreMpUaN…

  1. fadhbest berkata:

    SAYA JUGA KAGUM DENGAN WANITA YG SANGGUP DIMADU…SANJUNG TINGGI…SO MANE2 WANITA NAK DISANJUNG OLEH SAYA…BOLEHLA REGISTER DGN SAYA YE….HAHAAHA

  2. cikf berkata:

    ces..sempat plak die buat iklan…

  3. tomey2 berkata:

    huhu..mmg ladies nih bole tahan die punyer jeles smpe satu tahap tue bole mengokong tahap cipan la..haha, tp sayang punyer pasal, kne la sacrifice sket..kdg2 sbb sacrifice yg sket tue kite dpt sumthin’ yg lbey dr ape kite sacrifice kan..huhuhu

  4. cikf berkata:

    wutever pun,trust each other tu tetap penting..
    dlm crite ni,disebabkn perempuan tu cemburu sgt sampai rase xsecure,akhirnye die paranoid..hmm kn susah tu..
    adam,awak kene kongkong ker???hehe
    ke awak yg mngongkong???huahua..

  5. LaiChee berkata:

    mm mestila jeles kalo bf ade besfren perempuan..
    skrg2nye mesti ade rase tgugat sket..
    xbleh caye la llaki besfren ngan perempuan..msti ade ade rase sumthing spesel punye la walau sket..

  6. fadhbest berkata:

    wah!! cenggitu ke? kalau macam tu susahla saya…saya ade best friend pompuan ramai…takde yg nak kat saya ke nanti?

  7. cik F=) berkata:

    ala en.fadh,ade hati nak bpoligami,bnd2 camtu kenela expert nak handle…huhu

  8. tomey2 berkata:

    hamboi2 kt cni pon nk knekan org ea..tue dl2 la time awal2 k.. biase ler br nk kenal ati budi huhu..besfren pompuan? huhu no komen. hahaha

  9. cikf berkata:

    awak mane bleh ade besfren perempuan adam..hahaha

  10. tomey2 berkata:

    hep…asal plak x ble???

  11. cikf berkata:

    ye la…nnt ade orang jeles..akak xpe..hehehe

  12. yaque berkata:

    jan… nk gak bc buku 2… krg aku try cr kt kl…
    aku nih mmg jenis kuat jelouse skrg.. n nak bermadu pas kawain nnt??? no wayyy… kl nk pn, de kena bg sumer harta2 de kt aku dulu.. br aku lulus kn permohonan bermadu de 2.. hahahaha

  13. cikf=) berkata:

    ces..kate nak bermadu ngan aku..huhu
    adela kat kl..minerva or pustaka mukmin kat jalan TAR tu,aku pun x igt..huhu..mendalam ar kesan die..isk isk…
    tu novel tau,bkn buku motivasi…hehe

  14. yaque berkata:

    hehehe.. lupe lak ko madu aku…okey wat.. mula2 de ngan aku… pas2 br ko… so, leh laa aku pakai payung emas nnt.. ko pakai emas celup dah arr

  15. cikf=) berkata:

    xpe2…isteri muda selalu dapat lebih sket..hahaha..

  16. yaque berkata:

    ala… dapat lebih kat dunia xde maknenya… duniawi 2 sumer… huhu.. oleh krna istri muda dpt lebih, 2 sbb aku siap2 mintak rete mende husand aku 2 dlu…

  17. cikf=) berkata:

    ces…ko lagi dunia dari aku sbnrnye…

  18. yaque berkata:

    aku dunia dr segi harta mende jek… huhuhuhuhu… ala… kl xpike pasal rete skrg, xidup kt.. kn?kn?… hihii.. face it.. zaman skrg, sume nk kena duit… so, sumer rete mende ‘husband’ kt, aku punye… hahaha

  19. hendrastar berkata:

    hurm…nice novel…cite best!
    bagus la…x payah bermadu…n kawal la laki masing2…hoho…walaupon i ni laki…i hated mendua kan seseorang!haih…nice blog…

Tinggalkan Jawapan

